سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ تخصصی مهندسی معماری و طراحی فضای سبزlandscape-design
 
نویسندگان

هتل سبز ساخته شده در معادن سنگ چینی  

این هتل توسط گروه atkinsطراحی شده است و نمونه برجسته از ترکیب معدن و ساختمان است.این هتل 400 تخت خوابه در نزدیکی شانگهای در یک معدن به عمق 100 متر ساخته خواهد شد.این هتل یک طراحی خارق العاده در تامین انرژی و حفاظت از آب و هوا می باشد.این هتل دارای امکاناتی چون مجتمع رستورانها ، کافی نت ها امکانات و تجهیزات ورزشی ، وحتی مکانهای عمومی زیر آبی خواهد بود. 

 

این هتل توسط سقف های سبز پوشیده شده.در این هتل از پدیده زمین گرمایی برای تامین نیروی برق و گرما بهره می برد.در طراحی ساختمانی این هتل از بالهای منحنی شکلی استفاده شده تا بیشترین میزان جذب نور را داشته باشد.در محوطه این این هتل از پدیده هایی همچون آبشار و پوشش های گیاهی سبز استفاده می شود که دارای مجموعه های فراغتی منجمله استخر شنا و ورزش هایی مبتنی بر آب است.در این مکان به دلیل وجود صخره های بلند از ورزشهایی همچون صخره نوردی و پرش از ارتفاع با طناب می توان لذت برد. .مجموعه کافی نت ها و رستورا نها در 2 سطح دریک آکواریوم ده متری در پایه هتل در زیر آب قرار دارد. تمامی طبقات این هتل توسط آسانسورهایی که از سطح آب شروع شده با هم ارتباط دارند


[ جمعه 89/4/11 ] [ 1:35 عصر ] [ محمد نیما بهشود ]

خوب است ابتدا محلی که قرار است نهال غرس شود تعیین نموده و نوع خاک را در نظر داشته باشید، بعضی از خاکها بسیار آهکی یا گچی هستند، این طور نیست که در این نوع خاکها نتوانیم درختکاری کنیم، درختانی وجود دارند که در زمینهای آهکی یا گچی به راحتی رشد می کنند. درختانی مناسب این نوع زمینها عبارتند از: افرا، زالزالک، فندق، گردو، سیب زینتی، چنار، صنوبر، گلابی، اقاقیا، بیدمجنون و نارون. بعضی از زمینها زهکش مناسب برای خروج آب ندارند. در این نوع زمینها می توان هر یک از این درختان را برای کاشت انتخاب نمود:

انواع افرا، زالزالک، گلابی، اکالیپتوس و صنوبر.

اگر محل زندگی شما به کارخانه ها و مراکز صنعتی نزدیک است، بهتر است درختان و درختچه هایی را انتخاب کنید که نسبت به آلودگی هوا مقاومت بیشتری دارند. درختان مقاوم به آلودگی هوا عبارتند از: چنار، توس، زبان گنجشک، عنبر السائل، گوجه سبز، آلو، سیب، گلابی، بلوط، اقاقیا، شاه بلوط و عرعر.

مشخصات درختان و

درختچه های زینتی:

افرا:

نسبت به بادهای تند حساس است. به آفتاب کاملی نیاز دارد. افرای سرخ زیباترین نوع افرا است که برگهایش قرمز ارغوانی هستند اما برخلاف سایر افراها سایه پسند است.

ارغوان:

هر چند نهال جوان ارغوان به بوته بلند شباهت دارد، اما به سرعت رشد می کند و شاخه های خود را به اطراف می گستراند. در

اوایل اردیبهشت قبل از آنکه برگهایش ظاهر گردند، گلهای صورتی رنگ آن به شکل خوشه های زیبایی خود را از شاخه ها می آویزند. ارغوان نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است اما به آفتاب کامل احتیاج دارد.ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/4/6 ] [ 1:15 صبح ] [ زهرا امینی ]

مقدمه:
در کل گلها و گیاهان زینتی به دو گروه گیاهان علفی و چوبی تقسیم می شوند.گیاهان چوبی به نوبه خود به سه گروه تقسیم می شوند:
1:درختان زینتی
2:درختچه های زینتی
3:پیچ های زینتی
در این میان پیچ ها یا گیاهان بالارونده به دو صورت خزان کننده و همیشه سبز وجود دارند که ممکن است به صورت تنک یا انبوه و یا به شکل برگ دار یا گل دهنده ظاهر شوند. گیاهان بالا رونده عنوان گیاهانی است که جوانه انتهایی پر رشدی دارند که عامل رشد خطی یا طولی در گیاه به شمار می رود. این گیاهان هرگز توانایی ایجاد شکل درختچه ای را در خود ندارند و بالا روندگی آنها بدون اتکا به پایه یا تکیه گاه ممکن نیست.انعطاف پذیری این گونه گیاهان چنان است که می توان آنها را طوری هدایت کرد تا نرده یا داربستی را تحت پوشش خود در آورند و این گروه از گیاهان برای پوشش آلاچیق ها پوشاندن دیوارها و تنه درختان و یا ایجاد پرچین ها با هدایت روی نرده به کار می روند.
چنانچه اگر این گیاهان را به حال طبیعی خود رها کنند تا به رشد طبیعی خود ادامه دهند در آن صورت نه تنها در زیبا سازی محیط نقشی نخواهند داشت بلکه ممکن است شکلی آشفته و نا زیبا یی را پدید آورند . هرگاه در یک طرح فضای سبز ایجاد ارتفاع گیاهی مورد نظر باشد و محدودیتهایی مانند کمبود جا و مکان و عدم امکان کاشت درخت و درختچه در کار باشد نقش مهم گیاهان بالا رونده آشکارتر خواهد شد.
گیاهان بالا رونده بر حسب نوع خود با یکی از سه روش زیر بالا می روند:
1: از طریق پیچیدن دور میله و داربست یا هرگونه پایه دیگر در اطراف خود
2: از طریق داشتن زایده هایی به نام پیچک به دور میله یا پایه های دیگر می پیچند و بالا می روند.
3: چسبیدن به قیم یا دیوار و هر وسیله دیگری که به عنوان پایه در دسترس گیاه است از طریق اندامک چسبنده به نام ریشه نا به جا
گیاهان بالا رونده اغلب خسارتی به ساختمان های تکیه گاه خود وارد می سازند که دلیل این امر همانا حالت رطوبت پذیری آنهاست .لذا در گزینش گیاهان بالا رونده عوامل زیر را باید در نظر گرفت:
1: سختی و مقاومت: آیا گیاه بالا رونده برای ادامه حیات به منطقه تحت مراقبت نیاز دارد یا در هر محوطه روباز می تواند به زندگی خود ادامه دهد.
2: مسیر تابش خورشید: گرچه شماری از بالا رونده های گل دهنده می توانند روی دیوار های رو به شمال رشد کنند ولی توانایی تولید گل های مطلوب را نخواهند داشت و رشد طبیعی خود را از دست می دهند. بنابر این پیچ های گل دهنده بهتر است در قسمت جنوبی دیوارها یا محل آفتاب گیر کشت نمود.
3: محدوده پوششی مورد نیاز: محدوده در نظر گرفته برای گیاه باید در حد توانایی و قدرت پوشش گیاه مورد نظر باشد
4: مقدار و نوع تکیه گاه: که آیا گیاه برای بالا رفتن به داربست نیاز دارد یا بدون تکیه گاه نیز می تواند ارتفاع بگیرد؟
گیاهان بالا رونده را اغلب به شکل گلدانی به فروش می رسانند و نحوه کاشت آن ها همانند کاشت درختان و درختچه های گلدانی است یعنی در گلدان پرورش می دهند و بدون هیچ تغییری در سیستم ریشه نشا می کنند. چون ریشه آنها حساس به تغییر خاک است دست نخورده می ماند و زمان کاست آن ها در بهار، تابستان و پاییز است.
چنانچه گیاهان بالا رونده به کمک اندامک چسبنده به قیم بچسبد و از آن بالا برود نیازی به بستن آن نیست ولی گیاهی که برای تربیت و شکل دهی اولیه گیاهان بالا رنده باید در مسیر روندگی یا خزندگی آنها و ایجاد پوشش محدوده مورد نظر صورت گیرد که این مساله ممکن است با بستن قسمت بالایی ساقه به قیم به منظور کمک و هدایت رشد طولی تحقق یابد. ساقه هایی را که به طرف دیگری از محدوده مورد نظر رشد می کنند در مراحل نخستین هرس شوند. چنانچه گیاه ساقه های قوی و متعدد نداشته باشد برای اینکه در جریان تولید ساقه های فعال قرار گیرد بهتر است در همان مراحل آغازین چند برگه بودن ساقه نسبت به هرس اولیه آنها اقدام شود .استفاده از کود دیر تجزیه شونده در اوایل بهار و آبیاری عمیق به منظور تحریک رشد بهتر، موفقیت در رشد و تربیت گیاهان را چند برابر می کند.
تربیت و هرس به منظور بهبود شرایط موفولوژیکی و تنظیم رشد و بهبود نمای ظاهری گیاه صورت می گیرد که قطع شاخه های نا خواسته و خشکیده و بیمار از اهداف مهم هرس می باشد که با توجه به هدف مورد استفاده هرس نیز متفاوت خواهد بود یعنی اگر هدف از استفاده پوشاندن کامل یک دیوار باشد فقط شاخه های خشکیده و آلوده به علاوه شاخه هایی که در راستای مورد نظر نیستند حذف می شوند و اگر هدف استفاده از گل بالا رونده باشد شاخه های ضعیف و فاقد توان گلدهی هرس می شوند و رویهم رفته این گونه گیاهان احتیاج چندانی به هرس ندارند مگر آنکه خیلی بزرگ و بد منظره شوند در آن صورت شاخه های در هم پیچیده و نا مرتب حذف می شوند.
از آنجا که گیاهان بالا رونده هم مانند برخی درختان و درختچه ها در مواقع مختلفی از سال گل می دهند به ویژه آنجا که هدف از کاشت آنها ایجاد گل باشد برنامه هرسشان هم در زمان های مختلف باید انجام شود اگر زمان گلدهی در بهار باشد هرس بعد از گل دادن و ریزش گلها صورت می گیرد که ساقه را از چند سانتیمتری شاخه اصلی قطع می کنند و اگر گلدهی در اوایل و اواخر تابستان باشد و گلهای اولیه آن بر آمده از ساقه های چوبی سال قبل باشد و گل های جدیدش از ساقه های یک ساله منشا گرفته باشند پس از گل دادن از ساقه هرس می شوند. در صورتی که گل ها در تابستان و پاییز از رشد رویشی فصل جاری به وجود آیند در زمستان تمام ساقه های رویشی سال جدید را هرس می کنند یا در بهار قبل از شروع رشد رویشی این هرس باید انجام گیرد. اگر هرس در تابستان صورت گیرد بلافاصله پس از هرس کود سرک استفاده می شود.
محل و زمان کاشت گیاهان بالا رونده:
فصل کاشت بسته به نوع گیاه فرق می کند. هدف اصلی از انتخاب فصل کاشت با توجه به نوع گیاه این است که رشد جوانه های قسمت هوایی گیاه قبل از شروع رشد ریشه نباشد .به طور معمول بهترین فصل کاشت در مورد اکثر گیاهان اوایل پاییز است. یعنی زمانی که هنوز خاک یخ نزده و ریشه می تواند به گسترش و رشد خود ادامه دهد. لیکن سرمای نسبی بیرون خاک قسمت هوایی گیاه را تقریباً در حالت خواب نگه می دارد و رویش جوانه ها متوقف می شود. در اوایل بهار هم که ریشه فعالیت خود را زودتر از قسمت هوایی آغاز می کند بار دیگر شرایط مناسبی فراهم می آید تا ریشه خود را بگستراند و رشد یابد. فصل تابستان برای بیشتر گیاهان مخصوصاً انواع گلدانی فصل نا مطلوبی است. به طور کلی برای انتخاب زمان کاشت مواردی چون آب و هوای منطقه و نوع گیاه را در نظر گرفت.
محل کاشت گیاهان بالا رونده با سایر گیاهان فضای سبز متفاوت است چون این گروه از گیاهان حالت رونده یا خزنده دارند. لذا محل های کشت آنها یا در کنار دیوارها، نرده ها، آلاچیق ها ، درختان بزرگ و قدیمی، صخره ها و .... که ممکن است به صورت خزنده از بالا به پایین و یا به صورت رونده از پایین به بالا موارد پیش را پوشش دهند. این گیاهان با توجه به خواص چسبندگی و یا پیچندگی ریشه های نا به جا و یا ساقه ها می توانند به راحتی از دیوارها یا درختان بالا بروند و یا به طریق خزنده صخره و سنگها را بپوشانند و ضمن رشد خود پوشش سبز و زیبایی را به وجود آورند.
معرفی و مشخصات برخی از گیاهان بالا رونده:
1: پاپیتال با نام علمی Hedra helix
گیاهی همیشه سبز از تیره ادامه مطلب...
[ یکشنبه 89/4/6 ] [ 1:12 صبح ] [ زهرا امینی ]

دوستان سلام

با پیشهاد استاد عزیز مون آقای مهندس احمدی تصمیم گرفتیم روند طراحی هامون را در وبلاگ جدیدمون  با آدرس  http://landscape-design.blogfa.com/

قرار بدیم .منتظر نظراتتون هستیم.

 


[ پنج شنبه 89/2/23 ] [ 1:30 عصر ] [ زهرا امینی ]
<      1   2      
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا امینی[47]
نویسندگان وبلاگ :
نرگس السادات دهدشتی (@)[11]

عالیه آلمانی[21]
محمد نیما بهشود[12]
سید مهدی دهدشتی[4]

انسان امروزی با وجود پیشرفت های روز افزونش نیازمند آرامش و سلامت روح است و آنچه که این موهبت را برای او به ارمغان می آورد علم و هنر معماری طبیعت نوین است که با عنوان مهندسی طراحی فضای سبز ارائه میشود.
آرشیو مطالب
امکانات وب