سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ تخصصی مهندسی معماری و طراحی فضای سبزlandscape-design
 
نویسندگان

بابل نخستین شهر جهانی تاریخ بشریت محسوب می شود و قبل از هر چیز به خاطر سه اثر ساختمانی برجسته، که برای اهل فن و حرفه ی زمان خود جنجال برانگیز محسوب می شدند، یعنی:

 برای برج بابل، برای دیوارهای عظیم و مستحکم که به دور شهر کشیده شده بود و برای باغهای معلق سمیرامیس، مشهور و معروف شده بود.بنا بر گزارشهای تاریخی موجود، بخت النصر دستورداد باغهای معلق را بسازند.او به تمام سربازان خود دستور داده بود که هنگام لشکر کشی های خود به سرزمینهای دور، هر آنچه را که از گیاهان ناشناخته می دیدند، از ریشه در آورده و با سرعت ،

 آنها را به بابل ارسال کنند. به ندرت کاروانی پیدا میشد که گیاهی جدید از سرزمین خود نیاورده باشد و به ندرت کشتیهایی پیدا میشدند که یک روئیدنی جدید را از سرزمینهای دوردست نیاورده باشند. به این ترتیب در بابل یک باغ بزرگ رنگارنگ ایجاد شد که نخستین باغ گیاهشناسی جهان به شمار می آمد. این مکان شامل هفت تراس بوده واحتمالاً هر یک از هفت تراس، باغی مخصوص

 به خود داشته از این رو به باغ بابل کلمه ی جمع «باغهای معلق» اطلاق میشده است. با این وجوداین هفت تراس و تأسیسات مستقل با هم یک مجموعه ی کامل را می ساختند. در لبه ی خارجی هر تراس هزاران گیاه پیچک و بالارونده و آویز روییده بوده ، که تا باغ تراس زیرین خود امتداد می یافتند و به این ترتیب از هفت باغ مجزا یک مجموعه ی کامل میساختند. یک کوه بزرگ سبز با شیب تند با تعداد بیشماری از درختان، پرچینها، بیشه ها و گلها که در مجموع آویزان و یا معلق به

نظر می آمدند و از این جهت به این مجموعه ، صفت باغهای « معلق » داده شده است.

برده ها به ویژه در تابستان که درجه ی حرارت تا 50 درجه ی سانتی گراد بالا می رفت، بدون وقفه از چاه آب میکشیدند و آب را به داخل کانالهای کوچک متعدد میراندند. از طریق این کانالها آب از بالاترین طبقه ی باغ به تمام شبکه های پایین تر تأسیسات جاری میشد. در تمام طبقات، جویبارها و آبشارهای کوچک جریان داشت؛ درون حوضها و برکه های کوچک ، اردکها و مرغابیها شنا میکردند؛و در حالی که شهر بابل زیر تیغ آفتاب گرم تابستان بود، «باغهای سمیرامیس» فارغ ازمحنت کم آبی و گرما، شکوفا و سبز و خرم بود.

برای آبیاری باغهای بابل طبق محاسبات دانشمندان به روزی حدود ??? هزار کیلو آب نیاز بوده. واز آنجا که سطح باغ ها از رودخانه خیلی بالاتر بوده سیستمی عجیب ابداع شده بوده است.

استوانه هایی که درونشان میله ای چوبین قرار داشته و دور میله توسط پوست درخت نخل مارپیچ هایی درست کرده بودند که با چرخش مارپیچ آب از پائین به بالا منتقل میشده. و عجیب اینکه این سیستم در جهان علم با نام معروف پیچ یا مارپیچ ارشمیدس خوانده میشود و از روی لوح ها نشان داده شده که دقیقاً ??? سال قبل از ارشمیدس این سیستم در این باغ ها بکار برده شده!
مطابق محاسبات باستان شناسان برای این کار به حداقل
?? زنجیره از این وسایل از رودخانه به بالای باغهانیاز بوده است.

 به طور مسلم این آبیاری بخصوص باغ بوده که باغ های بابل را در مقام پرافتخار دوم، در فهرستعجایب هفتگانه ی جهان قرار داد.

منبع:www.refah.ir

 

 


[ شنبه 88/9/14 ] [ 11:6 عصر ] [ نرگس السادات دهدشتی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا امینی[47]
نویسندگان وبلاگ :
نرگس السادات دهدشتی (@)[11]

عالیه آلمانی[21]
محمد نیما بهشود[12]
سید مهدی دهدشتی[4]

انسان امروزی با وجود پیشرفت های روز افزونش نیازمند آرامش و سلامت روح است و آنچه که این موهبت را برای او به ارمغان می آورد علم و هنر معماری طبیعت نوین است که با عنوان مهندسی طراحی فضای سبز ارائه میشود.
آرشیو مطالب
امکانات وب