سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ تخصصی مهندسی معماری و طراحی فضای سبزlandscape-design
 
نویسندگان

باغ گیاه شناسی یا باغ بوتانیک به مکانی اطلاق می شود که نباتات مختلف را در آن جمع آوری نموده و به طور طبیعی از آنها نکهداری می نمایند. به عبارت دیگر کلکسیونی زنده از گیاهان می باشد.

باغ گیاهشناسی برای مطالعاتی نظیر :

1-شناسایی گیاهان

2-چگونگی تکثیر نباتات

3-خواص اکولوژیکی گیاهان

استفاده می شود. یک باغ گیاه شناسی معمولاً دارای قسمتهای مختلفی از جمله:

1- هورتوریوم 2- گلخانه 3- فیتوترون 4- هرباریوم

1- در هورتوریوم گیاهان یک واحد رده بندی (جنس یا خانواده ها) مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرند و نشریات مربوط به این موضوع (مونوگراف) انتشار می یابند. یکی از معروفترین هورتوریوم های جهان در دانشگاه کرنل شهرایتاکا در ایالت نیویورک پایه گذاری شده و هدف این موسسه رفع اشکالات کشت کاران جهان در مورد گیاهان مزرعی می باشد که با آن برخورد می نمایند و تمام تحقیقات این موسسه بصورت نشریاتی منتشر میگردد.

2-در یک باغ گیاه شناسی وجود یک گلخانه لازم و ضروری می باشد. زیرا گیاهانی که در باغ گیاه شناسی نگهداری می شوند چون تماماً به یک نوع آب و هوا سازگار نیستند بنابراین آن عده از گیاهان که به سرما حساس می باشند و یا احتیاج به رطوبت بیشتری دارند در گلخانه نگهداری می شوند.

3- هنتیوترون عبارتست از آزمایشگاه مجهزی که شرایط فیزیکو شیمیایی گیاهانی که درآن می رویند قابل کنترل است.

4-هر باریوم که جمع آن هرباریا می باشد، محلی است که در آن نمونه های خشک شده گیاهان را به شیوه های علمی خاص و معینی نگهداری می کنند. اهمیت هرباریومها به نسبت تعداد نمونه های موجود در آنها و وسعت مناطقی است که نمونه های گیاهی آنرا در بردارد. هرباریومها از منابع علمی دائمی و قابل دسترسی گیاه شناسان اند که می توانند با مراجعه به نمونه های گیاهی موجود در آنها اطلاعات لازم در مورد عناصر پوشش گیاهی هر سرزمین را به آسانی بدست آورند. سابقه تاسیس هر بار یوبها در جهان شاید به سده شانزدهم میلادی برسد چنانچه در ایتالیا یکی از جمع‌آوری کنندگان گیاهان فردی بنام لوکاگالینی است که به خشک کردن و حفظ نمونه های گیاهی گردآوری شده و پرس کردن آنها و قرار دادن بین ورقه های کاغذ و الصاق بر روی ورقه های ضخیم تر مبادرت می کرد. از سال 1500 میلادی به بعد دو گیاه شناس انگلیسی به نامهای جان فالکونر و  ویلیام ترنر روش او را بسیار عملی تشخیص داده و آنرا دنبال کردند و علاوه بر آن توانستند بسیاری از نمونه ها را به این طریق در جای کمی قرار دهند امروزه نیز در هر باریومهای جهان همین روش را با تغییر و تحولاتی که از نظر فنی و علمی به آن داده اند ادامه می دهند.

از هرباریوم های فعال ایران می توان هرباریوم باغ گیاه شناسی ایران(هرباریوم ملی) و هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران را نام برد.

 

 

                                        باغ گیاه شناسی نوشهر

                                                            باغ گیاه شناسی ملی

  

باغ گیاه شناسی ارم

        


[ سه شنبه 89/6/9 ] [ 10:12 عصر ] [ نرگس السادات دهدشتی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا امینی[47]
نویسندگان وبلاگ :
نرگس السادات دهدشتی (@)[11]

عالیه آلمانی[21]
محمد نیما بهشود[12]
سید مهدی دهدشتی[4]

انسان امروزی با وجود پیشرفت های روز افزونش نیازمند آرامش و سلامت روح است و آنچه که این موهبت را برای او به ارمغان می آورد علم و هنر معماری طبیعت نوین است که با عنوان مهندسی طراحی فضای سبز ارائه میشود.
آرشیو مطالب
امکانات وب